מנועים חשמליים - למה הם משמשים

03_electric_motors.jpgהם כל כך שכיחים שפעמים רבות הם משמשים אותנו מבלי שניתן עליהם אפילו את הדעת. מנועים חשמליים. בתעשייה, בבית, ברפואה, וברכבים- עושה רושם שהם בכל מקום. ואכן, מנועים חשמליים מסייעים בהמרת אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית ומבוססים על עקרון האלקטרומגנטיקה המאפשר יצירת שדה מגנטי באמצעות העברת זרם חשמלי דרך סליל שנועד לכך. אז למה הם בדיוק משמעים ומה יתרונותיהם?

מנועים חשמליים - סוגים ושימושים

מנועים חשמליים קיימים בשלושה סוגים: מנוע זרם ישר, מנוע צעד, מנוע סינכרוני וכן א-סינכרוני. אלו הן למעשה שלוש התכונות העיקריות של כל מנוע חשמלי.
מנוע חד פאזי הוא מנוע שהשימוש בו הוא בעיקר במכשירים ביתיים, במקרים בהם אספקת החשמל אינה מבוססת על תלת פאזי.
מנוע תלת פאזי הוא מנוע בו ניתן להשתמש במקומות בהם ישנה אספקת חשמל של שלוש פאזות. למנוע זה שלושה שדות אלקטרומגנטיים השייכים לכל פאזה משלוש הפאזות, ונמצאים בחלקו הקבוע של מנוע הקרוי סטטור.
 שימושים של מנועים חשמליים ישנם כאמור כמעט בכל מצב בחיים: במנועי רכב, בעיקר כשמדובר לעל מכוניות חשמליות או היברידיות שמטרתן לחסוך בדלק ובעיקר לצמצם את זיהום האוויר. שימוש במנוע חשמלי במכוניות אלו מפחית את זיהום האוויר במידה ניכרת ותורם לאיכות הסביבה, שלא לדבר על חסכון בדלק, שמחיריו מתייקרים כל הזמן. גם במכשירי חשמל ביתיים ניתן למצוא מנועים חשמליים כמו במכונות הכביסה, מייבשי כביסה, מקררים וכדומה. במבנים ציבוריים קיים מנוע חשמלי במדרגות הנעות, במעליות, במסועים ועוד.
ברפואה משמש מנוע חשמלי לכסאות גלגלים, מיטות חשמליות, מקדחים המשמשים רפואת שיניים, כלי ניתוח למיניהם, ומיטות המשמשות לשיקופי רנטגן.
בתעשייה משמשים מנועים חשמליים לשערים בחנייה (גם בשימוש ביתי), מאווררים, מחשבים, מדפסות, כלי עבודה כמו למשל מסור חשמלי, רובוטיקה, פסי יצור שונים, משאבות מים ועוד.

הגנה מקסימלית בעת השימוש

בשימוש תעשייתי, כמו תעשייה כימית או פטרוכימית וכיוצ"ב נדרש מקדם הגנה גבוה במיוחד. די בניצוץ קטן אחד כדי לגרום לפיצוץ במקומות בהם קיימים גזים או אבק דליקים. מנוע חשמלי בעצמו יכול להיות הגורם להיווצרות ניצוץ שכזה, או כל מכשיר חשמלי אחר.
להקטנת הסכנה קיימים מנועים חשמליים מוגני התפוצצות. משמעות הדבר היא כי במנועים אלו קיימת הגנה מירבית בעת שימוש בסביבה הנחשבת לנפיצה ומסוכנת. סביבה זו יכולה להיות בענפי תעשייה רבים ומגוונים, ביניהם תעשיית הצבע, הקוסמטיקה, תרופות, בתי זיקוק ועוד. כמו כן, עבודה בסביבת חומרים כגון אמוניה, מתיל ברומיד, אציטון, פרופן וכיוצ"ב, יוצרת סביבה הנחשבת למסוכנת.
ישנם כמה סוגי מנועים חשמליים מוגני התפוצצות ביניהם:
-         מנוע EEXD - אשר בנוי בצורה חכמה, בה במקרה של פיצוץ, נותרת הלהבה בתוך המנוע עצמו
-         מנוע EEXE - מנוע זה הינו בעל דרגת בטיחות גבוהה ומוגברת והוא מונע מכל הצתה מכל סוג שהוא, להיווצר.
-         מנוע EEXN - מנוע חשמלי זה בנוי כך שלא יכול להיווצר ניצוץ כלל.
בחירת מנוע מתאים צריכה להתבצע על ידי איש מקצוע מוסמך ומיומן, במיוחד כאשר נשקפת סכנת חיים. אנשי מקצוע אלו הם המוסמכים לזהות אזורי סכנה במפעל או בסביבת עבודה ולהגדיר אותם כאזורים בעלי סיכון. לכן, בחירת מנועים חשמליים תתבצע אך ורק על ידי אנשים מיומנים ומומחים בתחום.